A rekesz sok minden alapja a fotózásban. Nemcsak a már sokszor emlegetett mélységélességnek, hanem a képminőségre is hatással van. Így érdemes egy kicsit beszélni, írni róla.
A rekesz:
Az objektív fontos része, az a változtatható méretű nyílás, amelyen keresztül a fény a fényképezőgép érzékelőjére érkezik.
Alakja a kialakítás miatt "régebben" sokszögletű (nem csak régebben, az olcsóbb objektíveknél még mindig), már már egyre több objektívben szabályos kör alakú.
A rekesz működése:
A rekesz alapesetben teljesen nyitott, csak exponáláshoz áll be (ugrik be) a kiválasztott rekeszértékre. Miért fontos ez? Mert teljesen nyitott helyzetben világos marad a kereső képe. Ami ezért kell mert:
- Így látjuk a képet a keresőben. Egy teljesen szűk rekesszel olyan sötét lenne a kép, hogy nem látnánk rendesen.
- A fényképezőgépen az élességállítás, a fénymérés, a vakufénymérés is így tud működni.
Rekesz és az optikai hibák,
rekesz és a mélységélesség:
A rekesz méretének változtatása nem csak az expozícióra van hatással. Mint az előző cikkben is írtam (és sok előző cikkben is már volt róla szó), a rekesz nagyobbra-kisebbre nyitásával a mélységélesség is változik. (lásd előző cikkünk)
Optikai hibák javítása vagy felerősítése rekeszeléssel:
- A rekesz némi csökkentésével, zárásával a leképezési hibákat is tudjuk csökkenteni! Például, a teljesen nyitott állapothoz képest ha egy kicsit zárunk a rekeszen, akkor a szferikus aberrációt is csökkenteni tudjuk.
(A szferikus aberráció az objektíveknél, a képsarkok életlenedését okozza.)
- Ugyanakkor ha a rekeszt nagyon szűkre zárjuk, akkor pont az ellenkezőjét kapjuk az előző megállapításnak. Egy szűkre zárt rekesz a nagyon kicsi fényrés miatt a képminőséget rontani fogja a fényelhajlás, vagy másnéven diffrakció miatt.
A fényelhajlás egyszerűen magyarázva: Ha egy nagyon keskeny rést (jelen esetben a legszűkebb rekeszt) erős fénnyel megvilágítunk, a rés mögötti ernyőn/érzékelőn nem tűéles képet, hanem interferenciaképet kapunk. A fény kicsit szóródik a pont körül.
Fényelhajlás mindig történik az élesen rajzolódó tárgyak szélei mentén (mert a fény fotográfiai szempontból hullám). De ha kicsi, vagy nagyon kicsi rekesznél fotózunk, akkor az arányok lesznek mások, vagyis nő a fényelhajlás és ez okozza majd a minőségromlást. És persze másként viselkedik majd egy nagylátószögű és egy teleobjektív is.
És ezért fontos az alkalmazott rekesz:
Az előzőekben leírtak miatt, minden objektívnél más és más lesz az a rekeszérték, ahol a legjobb képminőséget adja, ahol a legrészletesebben rajzol az optika. Sem a teljesen nyitott, sem a teljesen zárt rekesznél nem várható el ugyanaz a képminőség.
Egy nagy fényerejű, például f/2 vagy f/2,8 fényerejű objektíveknél F5, vagy F5,6 közelében található ez a bizonyos legjobb rajzolat, egy gyengébb/átlagos fényerejű objektív esetében körülbelül F8 közelében.
Facebookon szólunk, ha új anyag van! Egyetlen lájkba kerül, és mindig értesülhetsz a legújabb cikkekről!
Ha pedig hasznosnak találtad a cikket, iratkozz fel és próbáld ki az Online fotótanfolyam ingyenes leckéit is!