Egyes leckékhez képgaléria is tartozik, ahol a lecke képei nagyobb méretben is megtekinthetőek.
A leckék neve után ezt a +galéria felirat jelzi.
A teljes Online fotótanfolyamot megrendelők, az itt felsorolt összes leckéhez megkapják a hozzáférést. Az ingyenes leckékre ide kattintva lehet feliratkozni.
1. A FÉNYKÉPEZŐGÉP RÉSZEI:
- digitális kompakt fényképezőgép
- digitális tükörreflexes fényképezőgép
- digitális profi tükörreflexes fényképezőgép
- fényképezőgépek első beállításai
2. MEGAPIXEL FELBONTÁS:
feliratkozással ingyenes
- a megapixel
- a felbontás (+videó)
- mire elég a fényképezőgépünk felbontása?
- a felbontás még nem minden!
- tömörítés
- a legnyagyobb felbontású fényképezőgépek
3. ÉRZÉKENYSÉG, ISO:
- az érzékenység, az ISO
- miért és hol van jelentősége az érzékenységállításnak?
- milyen körülmények között, milyen érzékenységet állítsunk be, ha nem szeretnénk a fényképezőgépre bízni a választást?
- a képzaj
- zajcsökkentés
- ISO, ASA, DIN
4. ÉRZÉKENYSÉG, ISO, MÁSODIK RÉSZ (+galéria):
- milyen érzékenységen a legkisebb a képzaj?
- az érzékenység megemelésének a további hatása
- mikor emeljük az érzékenységet és meddig?
- mennyire fényképezőgép függő a képzaj mértéke?
- extra magas érzékenység
- extra magas érzékenységű mintaképek
5. ÉRZÉKELŐK:
- az érzékelők, a CCD és a CMOS
- működésük alapja
- az érzékelők mérete és a képminőség
- a DSLR gépek szenzormérete
- gyújtótávolság és szenzorméret
- a különböző méretű szenzorok
- Mi gyújtótávolság szorzó?
- szenzorméret és a képkidolgozás
- szenzorméret eltérések
7. EXPOZÍCIÓ, ZÁRSEBESSÉG (+galéria):
- az expozíció
- az érzékenység
- a zársebesség (expozíciós idő, megvilágítási idő)
- vaku szinkronidő
- a záridő és bemozdulás
- berázás
- villámok fotózása
- az LCD kijelző szerepe az expozícióban
8. BLENDE, REKESZ (+galéria):
feliratkozással ingyenes
- a blende vagy rekesz
- rekeszállító gyűrű
- a rekesz és záridő összefüggése
- A fotók két nagy ellensége: kiégés és beégés
- a rekesz hatása az éjszakai képekre
- a plusz-mínusz korrekció (+ videó)
- Zsuzsi baba a modell
9. SZÍNEK, FEHÉREGYENSÚLY, ELSŐ RÉSZ:
feliratkozással ingyenes
- fehéregyensúly, színegyensúly
- a színhőmérséklet
- napfelkelte egy perc alatt (videó)
- felhős, borús, párás időben a fény kékesebb színű, miért?
- fehéregyensúly kevert világításnál
- a fehéregyensúly beállítása
- a vaku színhőmérséklete
- fehéregyensúly szűrő
- színmélység
- RGB - CMYK színmódok
- a színmélység jelentősége a fotóink esetében
10. FEHÉREGYENSÚLY, MÁSODIK RÉSZ (+galéria):
- fehéregyensúly - White Balance (WB) beállítások
- melyiket hol használjam?
- automatikus fehéregyensúly sorozat
- képstílusok
- színellenőrzés a monitoron, valóban színhelyesek a képeim? és a monitorom?
11. A FÉNY, ELSŐ RÉSZ:
- a kiégés és beégés problémája mégegyszer, részletesen
- Milyen a kemény fény, és lágy fény? Miről ismerjük fel?
- a téma és a fényforrás távolsága
- A jó képhez kellenek az árnyékok!
- High-key és Low-key képek
12. A FÉNY, MÁSODIK RÉSZ, ELLENFÉNY:
- megvilágítás típusok a fény iránya szerint
- az ellenfény
- Hogyan fotózzunk ellenfényben?
- ellenfény és napellenző
- ellenfény, mint díszítőfény
13. OBJEKTÍVEK, ELSŐ RÉSZ (+galéria):
- az objektívek
- a fényerő
- a gyújtótávolság
- a mélységélesség
- a mélységélességet befolyásoló tényező
- az életlen háttér még nem minden
- hogyan oldható meg a mélységélesség változtatása a kompakt gépeknél?
- mélységélesség-skála és hiperfokális távolság
- a mélységélesség ellenőrzése a keresőben, vagy az LCD kijelzőn
14. OBJEKTÍVEK, MÁSODIK RÉSZ (+galéria):
- fix gyújtótávolságú objektívek
- változtatható gyújtótávolságú objektívek
- a digitális zoom
- alap (normál) objektívek
- nagylátószögű objektívek
- pár tulajdonság amivel tisztában kell lennünk a nagylátószögű objektíveknél
- kompromisszum a nagylátószögű objektíveknél
- teleobjektívek
- előtér és háttér viszonya
- használjunk teleobjektívet portréfotózáshoz!
- állvány használata az extrém teleobjektíveknél
15. OBJEKTÍVEK, HARMADIK RÉSZ (+galéria):
- makro objektívek
- makro fotózás- vedd elő az állványt!
- közgyűrűk és előtétlencsék
- telekonverterek
- telekonverter - használjuk vagy nem?
- képkivágás szorzó, gyújtótávolság szorzó
16. OBJEKTÍVEK, NEGYEDIK RÉSZ:
- objektívek portréfotózáshoz
- objektívek utazáshoz
- objektívek természetfotózáshoz
- objektívek makro, közel felvételekhez
- objektívek sportfotózáshoz
- objektívek rendezvényekhez
- Az olcsóbb lehet jó?
17. OBJEKTÍVEK, ÖTÖDIK RÉSZ:
- a mélységélesség meghatározói
- a rekesz és a kicsi mélységélesség viszonya
- a gyújtótávolság és a kicsi mélységélesség
- a modell és a háttér távolsága
18. ÉLESSÉGÁLLÍTÁS:
- élességállítás, fókuszálás
- az autofókusz (AF) működése
- élességállítás sötétben
- autofókusz üzemmódok
- AF pontok
- keresztérzéklős AF pontok
- AF rögzítése
- közeli portré- a szemre állísd az élességet!
- az éles képek 6 fő titka
- Ismerd fel a hibát: Melyik kép életlen?
- élességállítás kevés fényben
- segédfények az élességállításhoz
- vaku és élességállítás
- 17 tipp, hogy igazán éles legyen a fotó
20. FÉNYMÉRÉS:
- a fénymérés módjai
- Mikor téved a fénymérő?
- Miért téved a fénymérő?
- a téma világossága
- az első fénymérők
- fotózás fénymérő nélkül
- a hisztogram
- Melyiket válasszam? Középre súlyozott, vagy a mátrix fénymérést?
21. FÉNYMÉRÉS, MÁSODIK RÉSZ
- Mikor kell fénymérőt használni?
- Milyen fényt mérünk a fénymérővel?
- A fénymérők felépítése
- Hogyan tartjuk? Merre fordítjuk? Hogyan mérünk fényt?
- A fénymérő üzemmódjai
22. SZŰRŐK OBJEKTÍVEKHEZ:
- a szűrők
- a szűrők legfontosabb feladata
- polár szűrő (cirkuláris polarizációs szűrő)
- szürkeátmenetes szűrő
- skylight szűrő
- sepia (barna) szűrő
- szürke szűrő
- színes szűrők
23. KÉPSTABILIZÁTOROK
- képstabilizálási módszerek
- a képstabilizátorok működési elve
- az optikai képstabilizátorok
- nem mindenre megoldás a képstabilizátor!
- a digitális képstabilizálás
- mikor kell képstabilizátort használnunk, és mikor a leghasznosabb?
- a képstabilizátorok hátránya
- jelöléseik az objektíveken
- a képstabilizátorok rövid története
- képstabilizátor és szenzor
24. ÜZEMMÓDOK (+galéria):
- a fényképezőgépek üzemmódjai
- módválasztó tárcsa a tükörreflexes és a professzionális tükörreflexes gépeknél
- AEB - automatikus expozíciós sorozat
- az "AE" és "FE" rögzítés - egy kis segítség ellenfényes fotózáshoz
- mire és hogyan használjuk a "B" idejű funkciót?
- a tükör felcsapása "Mirror Lockup"
25. ÜZEMMÓDOK, MÁSODIK RÉSZ:
- automata üzemmódok
- a teljesen automata mód
- portré mód
- makro, közeli felvételek mód
- tájképek mód
- mozgó témák, sportfelvétel mód
- kompakt és bridge fényképezőgépek egyéb választható üzemmódjai
- SCN (Scene) jelenetek
- éjszakai felvételek mód, éjszakai porté, éjszakai tájkép mód
- tűzijáték
- vaku nélküli mód (múzeum)
- naplemente (Sunset)
- önportré (Self-Portrait)
- ellenfény (Blacklight)
- vízpart, havas táj (Beach, Snow)
- szöveg (Text)
- Program, vagy automata? Melyik a jó választás?
26. VAKU, ELSŐ RÉSZ:
- a vaku
- a vakuk fajtái elhelyezkedésük szerint
- a külső vakuk (rendszervakuk) előnye a beépített vakukkal szemben
- vakuszinkron idő
- kulcsszám
27. VAKU, MÁSODIK RÉSZ:
- a vakuk fajtái, vezérlésük szerint
- kézi vezérlésű vaku
- automatikus vaku
- TTL vaku
- a zoom és a nagylátószögű előtét
- nagy szinkronsebesség
28. VAKU, HARMADIK RÉSZ (+galéria):
feliratkozással ingyenes
- hogyan használjuk a vakut?
- vaku a fényképezőgépen, a vakufej a témára irányítva (direkt vakuzás)
- vaku a fényképezőgépről levéve (szögből beeső fény)
- indirekt vakuzás, a vaku feje fölfelé irányítva
- vaku a szabadban, derítő vakuzás
- vaku nélkül
- derítés beépített vakuval
- derítés külsö vakuval
- vaku helyett - derítőlap
29. VAKU, NEGYEDIK RÉSZ (+galéria):
- derítés ellenfényben
- derítés ellenfényben, árnyékban
- árnyékban, sötét háttérrel
- árnyékban, világos háttérrel
30. VAKU, ÖTÖDIK RÉSZ (+galéria):
- a vakufény lágyítása
- kemény fény és lágy fény a vakuból
- lágyítás beépített vakuknál
- Mivel lágyítsuk a vakunk fényét?
- lágyítás külső, rendszervakuknál
- további két lágyításra alkalmas módszer
- Melyik megoldást válasszuk? Mivel lágyítsuk a vakunk fényét?
31. VAKU, HATODIK RÉSZ:
- manuális vagy TTL?
- vezetékes csatlakoztatás/vakukioldás
- vezeték nélküli vakukioldás
- infra vakukioldás
- rádiós vakukioldás
- fényképezőgép távkioldás a rádiós kioldóval
- a TTL átvitelű manuális kioldók
32. VAKU, HETEDIK RÉSZ:
- a direkt és indirekt világítás
- a rendszervakuk előnye indirekt világításnál
- két ok, hogy miért jó egy fehér fal
- mire figyeljünk indirekt világításnál
- indirekt vakuhasználat a gyakorlatban
33. FÉNY LÁGYÍTÁSA HÁZILAG:
- beépített vakuk lágyítása
- külső vakuk lágyítása
34. GÉPTARTÁS:
- Hogyan tartsuk a fényképezőgépet?
35. ÁLLVÁNYOK:
- mit kell tudnunk az állványokról, az állványok tulajdonságai
- egylábú állványok (botállvány)
- mini állványok
36. KÉPFORMÁTUMOK (+galéria):
feliratkozással ingyenes
- képformátumok: JPG, RAW, TIFF
- de melyiket válasszuk, milyen formátumban mentsük el a képeinket?
- RAW a megmentő!
- RAW + JPG
- Milyen paramétereket állíthatunk be a RAW formátumnál?
37. EXIF ADATOK (+galéria):
- EXIF-adatok, -információk
- miért van szükségünk ezekre az adatokra?
38. ADATTÁROLÁS:
- a memóriakártyák élettartama, formázás
- írási, olvasási sebesség
- egy memóriakártyát csak egy fényképezőgépben használjunk! Miért?
- SD vagy SDHC? kompatibilitási problémák:
- memóriakártyákkal kapcsolatos kérdések
- a memóriakártyák valódi mérete, kapacitása
- hogyan tároljuk a digitális fényképeinket hosszú távon?
39. LETÖRÖLT KÉPEK VISSZAÁLLÍTÁSA:
- a legfontosabb tennivaló adatvesztéskor
- lépésről-lépése, a Recuva nevű programmal
- a Photo Resue program
- további ingyenes programok képek, és fájlok visszaállítására
40. KOMPOZÍCIÓ 1:
- világítás, fények
- helyszín, háttér, előtér
41. KOMPOZÍCIÓ 2:
- Döntsd el, mi a téma? Mi a lényeg?
- képkivágás
- béka és madárperspektíva
- egyéb kompozíciós tanácsok
42. KOMPOZÍCIÓ 3:
- fekvő/álló formátum
- kiemelés
- egyéb trükkök, utómunka
43. KOMPOZÍCIÓ 4:
- kompozíció és a portré képek
- az ízületek
- a háttér színe
- a tekintet iránya
- az orr
- a szem
- portré-objektív
- a fényképezőgép magassága
- a kivételek
44. HDR KÉPEK:
- HDR, a nagy dinamikatartományú képek
- Hogyan készülnek a HDR képek?
- a képek összeillesztése képszerkesztő programokkal
- HDR kép egyetlen képből
45. PANORÁMAKÉPEK:
- a legfontosabb beállítások
- a panorámafényképezés lépései
- panorámakép kompakt, vagy bridge fényképezőgéppel
- az elkészült képek összeillesztése képszerkesztő programmal
- panorámakép egy felvételből, panorámahamisítás
46. TÁRGYFOTÓZÁS:
-
a tárgyfotózás fontosabb szabályai
-
a tárgyak színe, színegyensúly
-
optikai leképezés, nézőpont
-
a tárgyak megvilágítása
-
világítás külső vakuval
-
a tárgysátor
-
a háttér
-
tónus- és színbeállítás gyorsan
47. DERÍTŐLAPOK (+képgaléria):
- Mire használjuk a derítőlapokat? Mi a a derítés?
- Mikor használhatunk derítőlapokat?
- a derítőlapok mérete
- derítőlapok típusai a színük alapján
- további mintaképek derítőlap használatára
- Lentről vagy fentről kell deríteni? Hova tegyük a derítőlapot?
48. HOGYAN KÉSZÜLT?
-
53 db kép érdekesége
- Mi az a beauty dish?
- Beauty Dish lámpából
- Beauty Dish vakuhoz
- vaku diffúzor
- méhsejtrács
- méhsejtrács vakuhoz
- vaku szűkítő
- fényképezőgép és vaku beállításai
- a körlámpa
- áteresztő ernyő
KÉPSZERKESZTÉS, RETUSÁLÁS, KÉPJAVÍTÁS:
52. RETUSÁLÁS - BEVEZETÉS:
- bevezetés
- a retusálás legfontosabb aranyszabályai
- Milyen a monitorod?
- a képek mentésére használt formátumok
53. SZÍNHELYES KÉPEK 1:
- a helyes színek beállítása
- automatikus szín
- egy gyors színjavítás
- színegyensúly
- szín variációk
54. SZÍNHELYES KÉPEK 2:
- színek cseréje
- színek telítettsége
- problémás színek javítása
55. A HELYES EXPOZÍCIÓ 1:
- a hisztogram
- fényerő és kontraszt
- expozíció korrigálása
- tónusok pontos beállítása
- segít a hisztogram
- tónus beállítás gyorsan
56. A HELYES EXPOZÍCIÓ 2:
- árnyékok csúcsfények
- utólag is módosítható korrekciók
- a képek mentése
57. FEKETE-FEHÉR KÉPEK
- Fekete-fehér kép RGB, vagy Szürke skálás színmódban?
- fekete-fehér kép a színezettség csökkentésével
- egyszínű, színezett képek
- különböző tónusú fekete-fehér képek
- fekete-fehér portrék
- barnított képek készítése
58. RÖVID TRÜKKÖK 1:
- piros szem eltüntetése
- vízjel készítése fotókra
- egyszínű keret készítése
59. A KÉPEK ÁTMÉRETEZÉSE 1:
- képek az internetre
- digitális fotólaborban készülő képek
- Fit vagy Fill kitöltés?
- a fotók vágása, méretre vágása
60. A KÉPEK ÁTMÉRETEZÉSE 2:
- a képek átméretezése
- csoportos (kép-)konvertálás
- exif adatok törlése
61. PERSPEKTÍVA KORREKCIÓK:
- Miért dőlnek el az épületek?
- egyszerű perspektivikus javítás
- perspektíva korrekció egy lépésben
- a RAW beállítás lehetőségei
- a képméret beállítása
- a fehéregyensúly beállítása
- tónus, kontraszt, színtelítettség beállítása
- kiégett és beégett képek javítása
- zajcsökkentés, élesítés
- lencsehibák javítása
- retusálásra szolgáló eszközök
- archibák retusálása
- a javító ecset
- Hogyan ne csináld! A porcelán retusálás.
- digitális púder és smink
- a lágyabb és simább bőr
- a bőr lágyítás előnyei és veszélyei
- a szemek retusálása
- karcsúsítás
- Teltebb idomokat?
- Mire vigyázzunk?
- A háttér ne változzon!
- lágy, puha, selymes fotók
- "Rontsunk a képen!" Kiemelés vignettálással
- Legyen üres a tér!
- tárgyfotók hófehér háttérrel
- a legfontosabb felirat beállítások
- szöveg vízszintesen, függőlegesen
- szöveg effektekkel
- szövegek alakítása, torzítása
- szövegekhez kapcsolódó paletták: bekezdés, karakter
- egyed feliratok, olvasható szövegek
- árnyék és ragyogás