Mitől lesz igazán éles egy fotó?
Sorozatunk utolsó részében megnézzük, hogy mi befolyásolja még a képünk élességét és miben lehet a segítségünkre egy képszerkesztő program?
A tömörítetlen, (RAW) nyers formátum:
Az igazán fontos fotóknál sokat tehetünk a minőség és a képélesség érdekében, ha a szokásos JPG formátum mellett a képeket elmentjük RAW formátumban is, ha van ilyen lehetőség a fényképezőgépünkön.
Ha bármilyen utómunkát igényel a felvétel, akkor ezzel a formátummal veszteségmentesen áll rendelkezésünkre a fotó. Ez azt jelenti, hogy mindent utólag állíthatunk be, nem kell a fényképezőgép automatikájára hagyatkoznunk. A fehéregyensúlyt, az expozíciót, a kontrasztot, a színtelítettséget, az élességet, a zajszűrést, az objektív korrekciót és még sorolhatnánk. Tulajdonképpen mindenbe belenyúlhatunk ami a minőségnél számít.
Ha JPG formátumban fotózunk és mentjük el a képeinket, akkor sincs veszve semmi. Természetesen akkor is jól jöhet egy képszerkesztő program és javíthatjuk utólag a képeink hibáit. De nem olyan hatékonysággal, mint egy nyers formátumból. Amikor JPG formátumban menti a fényképezőgép a fotóinkat, akkor sok információt elvesztünk. Ebben az esetben érdemes a legnagyobb felbontást választani.
A képszerkesztés szerepe:
Az exponálógomb lenyomásával sokszor még nincs kész a fotó. A képeket lementjük a számítógépünkre, majd jöhet az utómunka. Az utómunka, amivel nagyon sokat javíthatunk és ronthatunk is a felvételeinken.
Így kezd a képszerkesztést!
Bármilyen utólagos képfeldolgozást is igényel a fotónk, mindig legyen egy biztonsági másolat arról a képről, amin dolgozunk! Ha a képszerkesztés végeztével csak simán mentjük a képet, vagyis felülírjuk az eredeti fájlt, akkor jó ha van egy eredeti képünk. Hátha egyéb, vagy más módosítást is szeretnénk a képünkön.
A JPG, mint említettük veszteséges tömörítést jelent. Így ahányszor mentjük a képünket JPG formátumban, mindig romlik a minősége.
Ennek kiküszöbölésére a képfeldolgozás során érdemes TIFF, vagy PSD formátumban is elmenteni a képet. Ezek veszteségmentes formátumok így alkalmasak a kép többszöri feldolgozására.
A képek javítása mértékkel!
Már az előző részben (Tippek az éles fotókhoz 4.) is esett szó arról, hogy a párás levegő rontja a képünk élességét, kontrasztját, ami utómunkával javítható. Ehhez csak a kép kontrasztját kell növelni.
A színtelítettség növelése a képünk kontrasztját is emeli. Ezért ha a színtelítettséget és a kontrasztot is növelni szeretnénk, ezt érdemes figyelembe venni.
Az élesítés (a Photoshopban ez a Sharpen, Sharpen more, Unsharp mask parancsok) funkcióival a képünket élesíthetjük, sőt ezeket kombinálhatjuk is, ha úgy látjuk jónak.
Összegezve ezt a bekezdést, a képmódosítások mennyiségével minden esetben érdemes óvatosan bánni. Ne essünk túlzásokba! A kontraszt és színtelítettség túlzott emelése a képminőség rovására fog menni. Ugyanígy járhatunk az élességgel, a zajcsökkentéssel, a képkivágás módosításokkal és bármilyen túlzásba vitt képmódosítással is.
Ha hasznosnak találtad a cikket, iratkozz fel és próbáld ki az Online fotótanfolyam ingyenes leckéit is!
Hasonló ingyenes fotós cikkekért lájkold a facebook oldalunkat.