Mitől lesz igazán éles egy fotó?
A harmadik részben az objektívek szerepéről lesz szó.
Amikor valaki elkezd foglalkozni a fotózással, akár csak hobbi szinten is, nem is gondolja milyen sok múlik az objektíven.
- objektívek
Az igazán éles képekhez, az objektívek használatakor/kiválasztásakor több dolgot is figyelembe kell vennünk:
- Bizony a jobb minőségű (és sajnos drágább) objektívek kép élessége, rajzolata sokkal szebb lesz, mint egy belépő szintű, alap zoomos objektív kép élessége. Itt igaz a drágább mindig jobb kijelentés!
- A fix gyújtótávolságú objektívekkel mindig jobb minőséget érhetünk el, mint egy zoomos objektívvel!
A zoomos objektívek képminősége sajnos elmarad a fix gyújtótávolságú objektívekhez képest. Minél nagyobb egy objektív zoom tartománya/átfogása, annál nagyobb/több leképezési hibával kell számolnunk.
A fix objektívek kevesebb lencsetagból állnak, általában nagyobb a fényerejük, használatukkor kevesebb az objektívből fakadó leképezési hiba (pl: képsarkok sötétedése, képsarkok felé haladva azok életlenedése, színi hiba).
Mindezeket figyelembe véve érdemes a zoomos helyett fix objektíveket választani és használni a fontos fotókhoz.
- rekesz
A rekeszt (blendét) két dolognál is figyelembe kell venni a fényképezésben.
Egyik (és ezt fogadjuk el, hogy így van), hogy az objektívek sem a teljesen szűk, sem a teljesen tág rekesznyíláson nem adnak olyan éles képet és szép rajzolatot, mint közepes rekesznyílásnál. Általában elfogadott tény, hogy a teljes rekesznyílástól egy-két értékkel szűkebb rekesznél lesz a legjobb a képminőségünk.
Másik amit érdemes figyelembe vennünk, a mélységélesség. A fotózásnál a túl kicsi mélységélesség is okozhat gondot. A nagy fényerejű objektíveknél, teljesen nyitott rekesznél lehet olyan kicsi a mélységélesség, hogy ha nem pontosan állítunk élességet, akkor a képünk fő motívuma, témája teljesen életlen lehet. Az előbb említett egy-két értékkel szűkebb rekesz érték, itt is megoldás lehet.
- képstabilizátor
A képstabilizátor talán az a része ennek a cikknek, amit nem kell magyarázni. Ha képstabilizátoros objektívünk van, akkor kevesebb fényben jobb eséllyel készíthetünk éles, bemozdulás és berázásmentes képeket, mint képstabilizátor nélküli objektívvel.
Azonban nem szabad elfeledkeznünk arról, hogy állvány használata mellett ki kell kapcsolni a képstabilizátort!
Állványon a képstabilizátor rezgés hiányában önmagát gerjesztheti. Keresi a kezünk által keltett rezgéseket, mint amikor kézből fotózunk. Ha pedig nem találja, elkezd rezegni.
- napellenző
A napellenző azért van, hogy használjuk! Nem azért, hogy visszafelé fordítva (látni ilyet néha) legyen az objektíven és akadályozzon minket a fotózásban. És nem csak napsütésben, minden időben érdemes használni.
Az objektíveken van tükröződés mentesítő réteg, bevonat. Ennek ellenére a rossz irányból érkező fénysugarak bejuthatnak a fényképezőgépbe, a képszenzorra, rontva ezzel a képminőségünket. A napellenző használatával minimálisra csökkenthetjük a becsillanásokat.
- szűrők
Az egyik nagy hiba (amit már láttam is), ha valaki több szűrőt használ egyszerre, egymáson. Ez fényerő veszteséggel és minőségromlással jár. A két, vagy több szűrő egymáson ráadásul a képsarkok sötétedéséhez (vignettáláshoz) is vezet. Nem véletlenül, a nagylátszögű objektívekhez kifejezetten vékony szűrőket lehet vásárolni.
Ha általában UV szűrőt használunk, de olykor egy-egy fotó kedvéért például átmenetes szűrőt szeretnénk használni, akkor az UV szűrőt mindenképp vegyük le, mielőtt az átmenetes szűrőt feltesszük! Ne tegyük egyiket a másikra!
A másik hiba, hogy az olcsóbb szűrők minőségileg nem mindig megfelelőek. Ha csak az objektív védelmére használunk egy UV szűrőt, akkor is érdemes a jobb minőségűeket választani. Ha pedig igazán fontos felvételeket készítünk, akár le is vehetjük a szűrőt az objektívről.
Ha hasznosnak találtad a cikket, iratkozz fel és próbáld ki az Online fotótanfolyam ingyenes leckéit is!
Hasonló ingyenes fotós cikkekért lájkold a facebook oldalunkat.