Hogyan lehet nappal, világosban úgy fényképet készíteni, hogy a háttér fekete legyen?
Igazi trükkös felvétel: nappal kell úgy beállítani a fényképezőgépet, hogy a háttér teljesen fekete legyen annak ellenére, hogy nincs is fekete hátterünk.
"Ez lehetetlen! Nappal túl sok a fény!" - ezért van a manuális beállítás. Hogy ezt kiküszöböljük. Nézzük hogyan?
Először azt tisztázzuk, hogy miért jó ez nekünk? Miért készítenénk ilyen felvételt?
- Olykor akadnak olyan helyzetek, amikor a háttér (még ha kívül is esik a mélységélesség határán) zavaró. Nem tudunk úgy helyezkedni, hogy elfogadható legyen. Ilyenkor ez jó megoldás lehet (persze némi kompromisszummal - erről a cikk végén még írok).
- Ha pedig ezt a cikket olvasod akkor érdekel a fotózás, és szeretnél újat tanulni. Ha ezt kipróbálod otthon, akkor biztos, hogy sokat tanulsz az expozíciós beállításokról! :-)
Hogyan csináljuk?
Ha egyszerűen készítünk egy fényképet, akkor a modellünk (Ercona II. fényképezőgép) és a háttér is látszódni fog.
Etért úgy kell beállítanunk a fényképezőgépet (ISO, rekesz, záridő), hogy a végeredmény egy teljesen fekete fénykép legyen. Ez nem megy elsőre, így próbálgatni kell. Fokozatosan kell rövidíteni a záridőt és szűkíteni a rekeszt. Míg meg nem találjuk a kívánt értékeket.
Használjunk manuális beállításokat. Kiinduló rekesz és záridőnek jó lesz az automata beállítás értékeit választani, majd ezeket csökkenteni, rövidíteni (amíg sötét nem lesz a képünk).
Pár plusz jó tanács:
- ha a záridőt 1/160s, vagy 1/200s-on tudjuk hagyni és csak a rekesz csökkentésével/szűkítésével elérni a fekete fényképet, akkor a fényképezőgép normál záridejével tudunk dolgozni és nem kell a vakun HSS-t (nagy sebességű vakuszinkront) használnunk.
- ehhez viszont jól jön ha a háttér és a téma között nagy a távolság. A rekesz szűkítésével ugyanis a mélységélességünk nőni fog, ráadásul nem kell vigyáznunk arra, hogy a vaku fénye érni fogja a hátteret, megvilágítva azt.
- a legegyszerűbb, ha az érzékenység marad ISO100-on. Főleg ha nagyon sok a fény. Az én mintaképemnél borús volt az idő, így az érzékenységet hagyhattam magasabban.
Még egy blende szűkítés és meg is van a kívánt hatás.
Ha megtaláltuk a megfelelő beállításokat, és elég sötét/fekete a képünk, akkor jöhet egy vaku, amivel majd megvilágítjuk a témát.
A vakut használva a közeli modellünknek (jelenleg fényképezőgépünknek) plusz fényt adunk, ami által látható lett. A hátteret, mivel itt elég messze van, természetesen nem éri fény és sötét/fekete maradt.
A biztos sikerhez rendelkezünk kell a vakuhoz rádiós kioldóval, és nem a fényképezőgép tetejéről hanem mellőle, oldalról világítunk a témánkra, ekkor szebb eredményt érhetünk el. A fotónk így plasztikusabb is lesz.
Plusz előnye, ha nem szemből hanem oldalról világítunk a vakuval, hogy könnyebb úgy irányítanunk a fényét, hogy az ne érje a hátteret!
A cikk elején ígért kompromisszumok:
- Ha a szabadban kevesebb a fény, egyszerűbb dolgunk van.
- Olykor érdemes egy kis terelőlapot használni a vakuhoz, hogy a hátteret ne érje a fény.
- A modell és a háttér között jó ha nagyobb, 1,5-2 méter távolságot tudunk tartani.
- Ez a fajta vakus világításunk kicsit keményebb fényt ad majd. Ha portrét szeretnénk fotózni ilyen technikával, akkor érdemes a vakunk fényét mindenféleképpen lágyítani, például egy soft boxal. Vigyázva közben arra, hogy a sof box jobban, nagyobb területen terjedő fénye ne érje a hátterünket.
Facebookon szólunk, ha új anyag van! Egyetlen lájkba kerül, és mindig értesülhetsz a legújabb cikkekről!
Ha pedig hasznosnak találtad a cikket, iratkozz fel és próbáld ki az Online fotótanfolyam ingyenes leckéit is!