Miért tudnak olyan bénák lenni a portré fotók az átlag embereknél?
Miért jobb egy profi fotós portréja, ahhoz képest, amit az "átlag" fotós készít? A "Milyen gépet vegyek?" kérdés után ez is a gyakran feltett kérdések közé sorolható, csakúgy, mint a "Miért fizessek egy fotósnak, ha megcsinálhatom én, ingyen?" kérdés. Pedig a válasz nagyon egyszerű:
Egy tanult fotós tisztában van azzal, hogy egy portét mikor, hogyan, és miért azzal a felszereléssel, és beállítással kell lefotózni ahhoz, hogy az a képen jól nézzen ki.
És a felszerelésben nagyon fontos szerepet játszik az objektív. Itt nem arra gondolok, hogy minél drágább annál jobb, hanem arra, hogy az objektívek tulajdonságai alapján tudja egy fotós kiválasztani a feladatnak, fényképnek megfelelőt.
A portrénál is ez a helyzet. Tudnunk kell, hogy melyik objektívet választjuk, és hogy miért azt. Természetesen a választást az objektívek fényereje, gyújtótávolsága, rajzolata is befolyásolja.
És itt szeretnék is visszatérni a cikk eredeti kérdésére, hogy: Miért tudnak olyan bénák lenni a portré képek az átlag embereknél?
A leggyakoribb hiba, hogy nagylátószöggel fényképeznek mindent, még portrét is! Vagyis, az objektívek nagylátószögű állását használva fotóznak sokan, hogy "jól beleférjen minden!"
És ez a nagylátószögű beállítás a felelős a torz képekért, a lefelé elkeskenyedő lábakért, a nagy orrokért, stb.
A nagylátószögű objektíveknél a közelebb lévő tárgyak jelentősen megnőnek a képen, míg a távolabbiak kisebbek lesznek, egymáshoz viszonyított távolságuk növekszik.
A teleobjektíveknél ezzel ellentétben a tárgyak egymáshoz viszonyított távolsága csökken, torzításuk pedig csekély. Ezért sokkal természetesebb hatású portrékat lehet velük készíteni.
A cikk mintaképe három különböző gyújtótávolsággal készült. A különbség egyértelmű és szembetűnő. Csak meg kell nézni. Ahogy egyre nagyobb gyújtótávolságot használunk, úgy lesz egyre természetesebb, és arányosabb a portrénk.
Ahhoz, hogy jó portrékat készítsünk, nem feltétlen kell, hogy komoly profi fényképezőgépünk és objektívünk legyen. Akár egy kompakt fényképezőgéppel is meg lehet oldani. Csak oda kell figyelni, és lehetőleg a zoomos gépünknek ne a nagylátószögű állását használjuk. A tele, vagy ahhoz közeli állásában fényképezzünk. Inkább menjünk egy kicsit távolabb, és közelítsünk rá az arcra.
És végül: próbáld ki! Vedd elő a fényképezőgépedet, és készíts vele ugyanilyen mintaképeket. Törekedj arra, hogy mindegyik képen hasonló legyen a képkivágás. Majd nézd vissza a képeket. Figyeld meg, hogyan változik ugyanaz az arc, ha az objektív gyújtótávolságát növeled.
A teljes fotótanfolyamban több mintaképekkel is bemutatom, hogy milyen képi hatása van (ugyanazon a témán), ha a különböző gyújtótávolságú/látószögű objektíveket használunk.
Ha hasznosnak találtad a cikket, iratkozz fel és próbáld ki az Online fotótanfolyam ingyenes leckéit!