Ha már elkezdtük kreatívabban, tudatosan (fényképezőgépről levéve) használni a vakunkat, akkor jelentkezik az a probléma, hogy a háttéren, vagy falon nagy vetett árnyékok keletkeznek. Erre keressük a megoldást. Hogyan lehet egy darab vakuval vetett árnyék mentes képet készíteni?
Az Online fotótanfolyam leckéiben több helyen is hangsúlyozom, hogy kevés helyen van szükségünk teljesen árnyékmentes világításra. Leggyakrabban, az igazolványképek készítésénél van erre szükség. Így pontosítva, a cikk nem a teljesen árnyékmentes, hanem vetett árnyék mentes világításról szól.
Ha nincsenek árnyékok a fényképen, akkor nem lesz plasztikus a képünk, elveszítjük a három dimenziós hatást.
A gyakori kérdések közé is sorolhatnánk e problémát:
"A barátnőmről szeretnék egy pár (dögös) fényképet készíteni. Hogy ne szemből vakuzzak rá (a modellre), és szebb legyen a világítás, a vakut levettem a gépről, és oldalról villantottam. Így viszont (nagy) árnyék lesz a hátéren, vagy falon."
Így következik az a kérdés, hogy lehet a vetett árnyék nélküli képet készítenünk egy vakuval, ha oldalról villantunk vele?
Fontos, hogy egy vakuval, mert sokaknak nincs több vakujuk, vagy egyéb kiegészítőjük, hogy a hátteret külön megvilágítsák, árnyékmentessé tegyék.
Vegyük sorra a lehetőségeinket, hogyan tudjuk a külső vakunkat (riporter vakunkat) használni: A cikkhez tartozó mintaképek megtekinthetők a vakus képek 3 képgalériában.
1. Vaku a fényképezőgépen: Lapos világítás, az arc árnyékmentes, a háttéren erős, sötét, vetett árnyék.
2. Indirekt világítás (vaku feje felfelé irányítva): Legtöbbször így gyönyörű lágy világítás kapunk. A háttér árnyékmentes, de ha közelebbről szeretnénk fényképezni, a mennyezetről visszaverődő fény árnyékot képezhet az áll alatt és a szemgödrökben, miközben erősebb megvilágítást kaphat a fejtető.
3. Indirekt világítás + csúcsfény adapter: (ez az adapter nem más mint a vaku fejére helyezett fehér derítőlap, ez egyes gépeknél alaptartozék) Az indirekt világítás nagyszerű kiegészítője. Az áll alatt és a szemgödörben keletkező (kettes pontban leírt) árnyékokat deríti.
Ez már egy kevés, halvány árnyékot vet a háttérre. Az árnyék mélységét, méretét és vele együtt a derítés mértékét szabályozhatjuk, csökkenthetjük, ha a fehér lapunkat egy kicsit beljebb toljuk.
4. Vaku a fényképezőgépről levéve, oldalról világítva: A képünk már plasztikusabb, köszönhetően az arcon megjelenő árnyékoknak, a világításunk is szebb lett. De a háttéren ezzel együtt megjelent egy ronda vetett árnyék.
5. Vaku a fényképezőgépről levéve, oldalról világítva + lágyító előtét: Az erős árnyékok egyik ellenszere, ha lágyítjuk a vakunk fényét. (A vakufény lágyításával egy egész lecke foglalkozik a teljes tanfolyamban) A világításunk sokkal természetesebb, az árnyékok így lágyabbak lettek, de még mindig nem tűntek el.
6. Vaku a fényképezőgépről levéve, indirekt világítással használva + csúcsfény adapter:
A sikeres kombináció! Vegyük az előző próbákból sikeres megoldásokat: az indirekt világítást (a háttér nem lesz árnyékos), a csúcsfény adaptert (derítjük az áll alatti árnyékokat), a oldalról jövő világítást (természetesebb hatás), és megkaptuk a kérdésünk válaszát.
Így lesz az oldalról használt vakunk fénye árnyékmentes, ha más fényforrás nem áll a rendelkezésünkre.
Ha hasznosnak találtad a cikket, iratkozz fel és próbáld ki az Online fotótanfolyam ingyenes leckéit!