
A mai fényképezőgépekben nagyon szeretem, hogy pár évvel ezelőtti társaikhoz képest sokkal jobb képminőséggel rendelkeznek. Egyre jobbak a szenzorok, egyre jobbak a képfeldolgozó processzorok.
De mit érnek ezek a "szuper szenzorok" extra magas érzékenységen?
Tehát ott tartunk, hogy a mai (2019-es) fényképezőgépek érzékenységét jóval magasabbra tudjuk feltekerni, mint jó pár évvel ezelőtti társaikét. Na jó, igaz! Annyival nem is lehet magasabbra feltekerni! Már 2013-ban is ISO 12800-nál jártunk. De azt mindenféleképpen elvárjuk a mai fényképzőgépektől, hogy a képminőségük sokkal jobb legyen! Tisztább képek kevesebb képzajjal!
Az érzékenység fogalmával nagyjából már mindenki tisztában van. Vagy ha mást nem is, de annyit tud róla, hogy (automata üzemmódban) ha kevés a fény, a fényképezőgép automatikája megemeli az érzékenységet és így tudunk bemozdulás mentesen fényképezni.
Mert legtöbbször a bemozdulásos életlenség az eredménye, a kevés fényben való fényképezésnek.
DE! Az érzékenység megemelésének van egy kellemetlen velejárója, a képzaj. Minél nagyobb a beállított érzékenységünk, annál nagyobb lesz a fényképünkön megjelenő képzaj.
Miért van ez így?
A fény elektromos (digitális), jelekké alakítása során, nem csak hasznos, hanem oda nem illő, zavaró jelek is keletkeznek. Így az érzékenység megemelésével, nem csak a hasznos jeleket, hanem ezeket a rossz, zavaró jeleket is felerősítjük. Minél nagyobb ez az erősítés, vagyis minél nagyobbra állítjuk az érzékenységet, annál több zavaró jelet is kapunk.
Szerencsénkre a technika fejlődésével a magas érzékenység/képzaj arány egyre jobban javul. A gyártók egyre magasabb érzékenységet érnek el egyre kisebb képzajjal.
Ezért nézzük meg mintaképekkel mit tudunk 2019-ben ISO 25600-on? Természetesen benti felvétel készült, műfényes világításnál. Ez egy gyakori helyzet ahol kevés fényben kell fotóznunk.
Egymás mellett a két legszélső érték. A különbséget jól látni, de 25600-on ettől rosszabbra számítottam! :-)
Összehasonlítás ISO 200 és ISO 25600 között. A minőségromlás legjobban a homogén felületeken jelentkezik/látszik.
Tehát mit ér ez extra magas érzékenység?
Tanulságként elmondhatjuk, hogy igazán kevés fényben a képzaj jobban jelentkezik, de egyáltalán nem vészes! Jobb egy zajos kép, mint egy életlen, bemozdult, sötét kép.
Egyes fényképezőgépek, a gyártók és különösen a modellek (belépő szintű-közép-felső kategória) között természetesen nagy minőségbeli különbségek vannak. De mindegyik gyártó abba az irányba halad, hogy minél jobb legyen a érzékenység/képzaj arány.
Ugyanakkor érdemes vigyázni az utómunkával. Ha világosítani szeretnénk még a képeket, akkor a képzaj erősödni fog! Érdemesebb ilyenkor tömörítettlen formátumban fotózni, majd a képfeldolgozásnál a kellő értékeket beállítani.
El ne felejtsem megemlíteni, hogy a magasabb érzékenységen készült képeknél az életlenség, még a kisebb életlenség is megbosszulja magát! A képzaj miatt az életlenség sokkal láthatóbb lesz. Egyúttal a képfeldolgozás (élesítés) is nehezebb.
Facebookon szólunk, ha új anyag van! Egyetlen lájkba kerül, és mindig értesülhetsz a legújabb cikkekről!
Ha pedig hasznosnak találtad a cikket, iratkozz fel és próbáld ki az Online fotótanfolyam ingyenes leckéit is!