Online fotótanfolyam

Képek életlen háttérrel 2. rész

 

Képek életlen háttérrel 2. rész

"Hiába készítek közeli képeket, a háttér sose lesz olyan szép elmosott, mint amiket fotósoktól látok. Miért?"
A második részben megnézzük, mitől lesz tényleg teljesen életlen a háttér!

Az első részt azzal zártuk, hogy a szépen elmosott háttérhez és a kicsi mélységélességhez nyitott rekesz és nagy gyújtótávolságú objektív kell. Ahhoz pedig, hogy még életlenebb legyen a háttér a modell és a háttér között nagyobb távolságot érdemes hagyni.

A rekesz és az életlen háttér:

Tehát azt már tudjuk, hogy a kicsi mélységélességhez nyitott rekesszel érdemes fotózni. De mennyire nyitottal? Elég egy f/8, vagy f/5,6 rekesz? Vagy még nyitottabb?

Két mintaképet mutatunk erre és, hogy látványosabb legyen a hatás, két szélsőségeset. Az egyik teljesen nyitott rekesszel (f/1,8),a másik teljesen zárt rekesszel (f/22) készült. A különbség jól látszik a képek között:

Tehát ha nyitott rekesszel fotózunk, akkor a háttér életlenebb lesz. És minél életlenebb hátteret szeretnénk, annál nyitottabb rekeszre lesz szükségünk. Persze nem minden fényképezőgépen és objektíven tudunk ennyire (f/1,8, vagy f/2,8) nyitni a rekeszen. Ezért, ha nagy fényerejű objektívünk van sokkal előnyösebb helyzetben vagyunk.

A kisebb fényerejű objektíveknél is érdemes a legnyitottabb rekeszt választani, de sajnos f/8, vagy f/5,6-os rekesznél nem fogjuk megkapni ugyanazt a hatást, mint egy f/2,8-as rekesznél.

A gyújtótávolság és az életlen háttér:

A másik dolog amit az első részből már tudunk, hogy a kicsi mélységélességhez nagy gyújtótávolságú objektívet és nagy gyújtótávolságot érdemes használni.

A képlet hasonlóan egyszerű mint az előbb: a gyújtótávolság növelésével a mélységélesség csökkenni fog! Tehát nagy-, vagy normál látószögű objektívvel nem tudunk olyan életlen hátteret elérni, mint egy tele objektívvel és nagy gyújtótávolsággal!

(Kis kitérő: a nagy gyújtótávolságot ezért emelem ki sokadszor a tele objektív mellett, mert érkezett már "panasz", hogy a tele objektív használata ellenére is túl éles maradt a háttér. Hiába használ valaki tele objektívet, pl: 55-250 mm gyújtótávolságút, ha azt a 55 mm-es állásban használja.)

Az objektíven persze itt is sok múlik, ugyanúgy mint az előző esetnél, ahol a nagy fényerő volt a segítségünkre. A következő két mintakép jól szemlélteti, hogy az igazán életlen háttér igazán nagy gyújtótávolsággal készül!

Az 500 mm-es gyújtótávolság az egyik titka az alsó mintaképnek, mivel a rekesz f/8-as volt mindkét képnél! Természetfotóknál ennyivel szebb, életlenebb hátteret lehet elérni az extrém nagy gyújtótávolságú objektívekkel.

A modell és a háttér távolsága, és az életlen háttér:

Ha a természetfotózás helyett/mellett a portré fotózásban szeretnénk elérni ezt az életlen hátteret, akkor oda kell figyelni, a háttér kiválasztására is.

Nem érdemes teljesen kusza, sok információt, formát tartalmazó hátteret választani. Lehetőleg egy homogénebb háttér szebben kiemeli a modellünket, nem vonja el a figyelmet róla. Ezek mellett pedig ha nagyobb távolságot tudunk hagyni a modell és a háttér között, akkor még életlenebb, elmosódottabb lesz a háttér.

Nagyjából ezek az okai annak, hogy "a háttér sose lesz olyan szép elmosott, mint amiket fotósoktól látok."

A dolog "nehezét" az jelenti, hogy mindez amit eddig említettünk, szorosan összefügg egymással. A rekesz a gyújtótávolsággal és a választott háttérrel és annak távolságával.

Ami fontos, hogy ne felejtsük, hogy a szépen elmosott háttérhez:

  • fotózz nyitott rekesszel (ha van nagy fényerejű objektíved, könnyebb dolgod lesz)
  • használj nagy gyújtótávolságú objektívet (és nagy gyújtótávolságot).
  • hagyj a modell és a háttér között nagyobb távolságot.

Ha hasznosnak találtad a cikket, iratkozz fel és próbáld ki az Online fotótanfolyam ingyenes leckéit is!

Hasonló ingyenes fotós cikkekért lájkold a facebook oldalunkat.

vissza