Online fotótanfolyam

Így állíthatjuk be a fehéregyensúlyt pontosan

 

Így állíthatjuk be a fehéregyensúlyt pontosan

Az automata fehéregyensúly beállítás a legtöbb fényképezőgépen egész jól működik, de néha találkozhatunk olyan körülményekkel, ahol csupa rossz színű fénykép készül. Mit tehetünk ilyenkor?

A fehéregyensúly beállítással foglalkoztunk már korábban az ingyenes cikkek között is, de a legegyszerűbb beállításokat még nem néztük meg. Most ezt próbálom meg pótolni.
Ennek egyik oka, hogy néha nem csak a kezdő fotósok futnak bele furcsa színű képekbe. A következő mondatot pedig sokszor hallottam:

"A benti képeim sárgák. Néha olyan sárga az emberek feje, mintha betegek lennének. Mit kell beállítani, hogy jók legyenek?"

Nézzük meg milyen beállítási lehetőségek közül választhatunk!

A helyes fehéregyensúly beállításának lehetőségei:

Automata fehéregyensúly: Az első és leggyakrabban használt megoldás, hogy nem állítunk semmit, jó lesz automatán. Ami igaz az igaz, a legtöbb esetben tényleg egész jól használható ez a módszer, de valljuk be ezzel nem mindig kapunk megfelelő színű képeket.

Az ikonok alapján kiválasztva: Másodszor ott vannak az előre meghatározott fehéregyensúly beállítások kis ikonokkal jelölve. Napocska a napos időhöz, felhős ikon a felhős időhöz, vaku a vakus felvételekhez, stb.
Ezek is jól használhatóak csak beállítjuk az időjárásnak/körülménynek megfelelően és egész pontos fehéregyensúlyt kapunk.

Ha! Jól választottunk és tényleg az adott beállításnak megfelelőek a körülmények. A gyakorlat azt mutatja, hogy ez mégsem jön mindig össze. Vagyis nem felel meg a körülményeknek a kis ikonnal jelzett fehéregyensúly beállítás és ezért néha egész vad színű képek születnek.
(Általában a felhős idő és az árnyékos beállítás okozza az egyik ilyen problémát.)  

LiveView, élőkép segítségével: Harmadik és egész jól használható megoldás ha az élőkép funkciót használjuk a fehéregyensúly beállítására. Ez tényleg jó megoldás. Főleg akkor, ha bizonytalanok vagyunk az előző megoldásban. (a legtöbb probléma a benti felvételeknél és a kinti árnyékos fotóknál van) Élőben, előre látjuk, hogy milyen lesz a végeredmény.

Kelvin értékben megadva: Negyedik, ritkán használt lehetőség a tükörreflexes fényképezőgépeknél, hogy megadjuk számszerűen a kelvin fokot. Valljuk be, a profi, gyakorlott fotósokon kívül ezt a megoldást más nem nagyon fogja használni.

Manuális beállítás: Ötödik, szintén ritkán használt megoldás az egyedi, manuális fehéregyensúly beállítás. (egy fehér lapot/felületet kell lefényképezni, majd a fényképezőgép ez alapján határozza meg a fehér színt és a fehéregyensúly beállítást)

Ez színhelyes fotókat eredményez, de kevés embernél találkoztam ennek a lehetőségnek a használatával. Talán azért mert a beállításához több lépést kell végigcsinálni és ezért lassítja a fotózást.

Beállítás utólag: Végül ott van a profik/gyakorlott hobbi fotósok megoldása, a RAW formátum és az utólagos fehéregyensúly beállítás. A RAW formátum használatakor utólag, a kép számítógépes feldolgozásakor bármilyen fehéregyensúlyt beállíthatunk. Így nem baj ha a fotózáskor nem vagyunk pontosak. Majd a számítógép előtt kijavítjuk!

Ez a módszer adja majd a legpontosabb, legszínhelyesebb fotókat. De akik nem akarnak utómunkát maguknak, vagy nem szokták a képeket utólag szerkeszteni, azok nem fogják ezt a megoldást választani.
Nekik talán a legszínhelyesebb képeket az élőképes, harmadik megoldás adja majd.

Ha hasznosnak találtad a cikket, iratkozz fel és próbáld ki az Online fotótanfolyam ingyenes leckéit is!

Hasonló ingyenes fotós cikkekért lájkold a facebook oldalunkat.

vissza