Online fotótanfolyam

A Manuális beállítások - "Használja valaki egyáltalán?"

2019.01.21.

A Manuális beállítások - "Használja valaki egyáltalán?"

2019 elején újra azokkal a témákkal foglalkozunk amelyekről az elmúlt időben sok kérdés érkezett. Ilyen a fényképezőgépeken a manuális "M" beállítás is. Mikor kell, mikor érdemes vagy mikor lehet használni?

1. A legkézenfekvőbb helyzet a műterem, vagy műtermi környezet. A műteremben a leggyakrabban vakukkal dolgozunk (nem folyamatos fénnyel). A pontos expozíciót fénymérő segítségével állítjuk be, nem bízzuk a fényképezőgépre. Hogyan? És miért?

  • A műteremben a vakuk használata miatt a záridő adott, 1/160 mp (ez a szinkronidő).
  • A rekeszt is előre beállítjuk a kívánt hatás (mélységélesség) elérése érdekében.
  • A érzékenységet ISO100-ra állítjuk a lehető legkisebb képzaj miatt.
Alap esetben ez a három dolog amivel a pontos expozíciót beállíthatjuk, vagy ha az automatikára bízzuk akkor automata üzemmódban a fényképezőgép beállítja helyettünk.
  • Jelen esetben a pontos expozícióhoz a vakuk fényerejét változtatjuk, ehhez használjuk a fénymérőt. (A fénymérő használata nem kötelező, hagyatkozhatunk a józan megítélésünkre az LCD kijelző alapján.)

Tehát ha megnézzük az előző beállításokat, akkor a manuális beállítás helyett a fényképezőgép bármely más automata/félautomata beállítása nem használható. A záridőt, a rekeszt, az érzékenységet is mi állítottuk be manuálisan!A fényképezőgép fénymérőjének nem kellett dolgoznia. (Ezért használtunk külön fénymérőt.)

2. Másik eset amikor érdemes manuális beállításokat használni: az éjszakai felvételek vagy például a villámok fotózása.

Egy éjszakai felvételnél szintén mi állítunk be minden expozíciós értéket:

  • alacsony érzékenység
  • hosszú záridő
  • nyitott vagy zárt rekesz.

Én sosem hagyatkozom ilyen alkalmakkor a fényképezőgép fénymérőjére. Maradok a manuális beállításoknál, ahol én dönthetem el mennyire legyen világos vagy sötét a kép, milyen képi hatást szeretnék elérni.

3. Ez az eset már nem ennyire egyértelmű, de megpróbálom egyszerűen leírni. Ezek a beltéri felvételek. Legyen az egy rendezvény egy teremben vagy egy sport esemény egy sportcsarnokban.

Az egyszerűség kedvéért vegyük a sporteseményt, mondjuk egy kosárlabda mérkőzést, fekete és fehér mezes játékosokkal. A világítás adott és állandó a fényereje. A meccs közben nem fog változni. Vagyis ha megvannak a helyes expozíciós beállítások (rövid záridő a mozgás megfagyasztásához, közepes rekesz a kellő mélységélességhez, kellően alacsony érzékenység), akkor azokon nem kell változtatni. Csakhogy a fénymérő sokszor sajnos nem így gondolja.

Ha a képmezőben sok fehér ruhás játékos van, akkor a fénymérő úgy fogja értékelni, hogy sok a fény és a képet hajlandó alulexponálni. Vagy ha a képmezőben sok a fekete ruhás játékos, akkor a fénymérő úgy fogja értékelni, hogy kevés a fény és túlexponálja a képet. Vagyis tévesen fog mérni. Persze ez az eset bármikor előfordulhat (például egy esküvőn), nem csak egy meccsen.

Összefoglalva: a manuális beállításokat ott szoktuk és érdemes használni, ahol nem hagyatkozhatunk, vagy nem akarunk a fényképezőgép automata fénymérésére hagyatkozni. Ahol pontosan tudjuk milyen expozíciós beállításokkal kell fényképeznünk, vagy az LCD kijelzőn látott kép alapján fogjuk eldönteni milyen értékeken kell/akarunk változtatni.

Facebookon szólunk, ha új anyag van! Egyetlen lájkba kerül, és mindig értesülhetsz a legújabb cikkekről!

Ha pedig hasznosnak találtad a cikket, iratkozz fel és próbáld ki az Online fotótanfolyam ingyenes leckéit is!

vissza