Online fotótanfolyam

Tippek az éles fotókhoz 4.

2015.03.23.

Tippek az éles fotókhoz 4.

Mitől lesz igazán éles egy fotó?
A negyedik részben megnézzük a záridő, az alacsony érzékenység, az időjárás és az ablaküvegek fontosságát. Hogyan befolyásolják az élességet?

- A záridő

A digitális fényképezőgépek automata üzemmódban úgy próbálják megválasztani az expozíciós értékeket, hogy kézből fotózva ne legyen bemozdult a fényképünk. Sőt, ha a nagyon kevés a fény a fotóink elkészítéséhez, még figyelmeztet is, hogy a kép (változtatások nélkül) bemozdult és így életlen lehet. Érdemes plusz megvilágításról gondoskodni, vagy vakut használni.

Ha a fényképezés során mi választjuk ki a záridőt, akkor annak megválasztásánál két dolgot is érdemes figyelembe venni:

  • a reciprok szabályt
  • és a téma mozgását

- A reciprok szabály szerint ha kézből fotózunk, legalább a fényképezőgép objektívén éppen használt gyújtótávolságának a reciprokával kell fotóznunk ahhoz, hogy na mozduljon be a fényképezőgép. (Például: 200 mm-re beállított gyújtótávolságnál, legalább 1/200 s záridőt érdemes beállítani.) Biztosra mehetünk, ha ettől rövidebb záridővel fotózunk és a képünk biztos nem mozdul be!

A képstabilizátor ebben az esetben még a segítségünkre lehet, és akár 2-3 értékkel is rövidebb záridőt használhatunk.
Egy állvány használatával pedig nem lehet berázott a fényképezőgépünk! 

- A mozgásnál azt kell figyelembe venni, hogy amit fotózunk milyen sebességgel mozog. Egy mozgó téma esetében nem mindegy, hogy az milyen sebességgel halad. Minél gyorsabb a sebessége, annál rövidebb záridővel kell fotóznunk, hogy ne legyen bemozdult a fotónkon.

1/500 s záridőnél a vadkacsák szárnyai még bemozdultak.

- alacsony érzékenység, kevés zaj

Az érzékenységgel már sokszor foglalkoztunk az Online fotótanfolyam ingyenes cikkeiben. Mint mindig itt is azzal kezdjük, hogy a digitális fényképezőgépek mindig a legalacsonyabb érzékenységen adják a legkevesebb képzajt! És minél kevesebb a képzaj, annál tisztább, élesebb lesz a fotónk.

Ezért használjuk mindig (a körülményekhez mérten) a legalacsonyabb érzékenységet!

Ennek legnagyobb ellensége az automata (ISO) érzékenység beállítás. Ilyenkor a fényképezőgépek sokszor indokolatlanul megemelik az érzékenységet növelve ezzel a képzajt. Vagyis ha tehetjük állítsuk be mi a legalacsonyabb érzékenységet és ha a körülmények igénylik, csak akkor használjunk csak nagyobbat.

(Zárójelben egy gyors magyarázat: a fényképezőgépek azért emelik meg az érzékenységet, hogy rövidebb záidővel fényképezhessünk. Magasabb érzékenység = rövidebb záridő. Rövidebb záridő = kevesebb bemozdult fotó.)

Az állvány használata itt is a segítségünkre lehet. A segítségével hosszabb záridővel fotózhatunk és nem kell megemelnünk az érzékenységet.

- időjárás, pára

Az időjárásra és a párára, mint képélesség rontó tényezőre sokszor nem is gondolunk. Pedig  a fotóink minőségét, elsősorban a tájfotóink minőségét jelentősen ronthatja. Legyünk akár a hegyekben, akár egy tengerparton.

A levegőben lévő pára és a szálló por nem csak az élességet, hanem a képünk kontrasztját is rontja.

Sokszor hallottam már a következő mondatokat:

"Miért ilyen fakó a képem? Hiszen mikor fotóztam tűző napsütés volt!"

Ez a mintakép is tűző napsütésben készült. Amitől ilyen fakónak látszik, az a pára hibája. Persze ez egy kis utómunkával a legtöbbször javítható.

- az ablaküveg:

Az ablaküvegen át való fényképezés az egyik legnagyobb hiba amivel ronthatjuk a képminőséget és élességet. Ennek több oka is van. Az egyik hogy az ablaküveg a legrosszabb optikai elem amin keresztül fényképezhetünk. Koszos, karcos és tükröződik!

A tükröződés ellen azzal védekezhetünk, hogy a lehető legközelebb visszük hozzá az objektívet. De a rajta lévő kosszal és karcokkal (főleg a külső oldalán) nem sokat tehetünk. Ha tehetjük kerüljük el az ablaküvegen át történő fotózást.

Ha hasznosnak találtad a cikket, iratkozz fel és próbáld ki az Online fotótanfolyam ingyenes leckéit is!

Hasonló ingyenes fotós cikkekért lájkold a facebook oldalunkat.

vissza