Online fotótanfolyam

Próbáld ki! Vízesés fotózása

 

Próbáld ki! Vízesés fotózása

A klasszikus vízeséses fotót nem olyan nehéz elkészíteni mint gondolnánk. A fotó trükkje a záridőben rejlik. Fotózz hosszú záridővel és nyert ügyed, vagyis fotód van.

Ahhoz, hogy a vízesést ne fagyasszuk meg a fotón, vagyis ne cseppenként látszódjon a fényképen, hanem szépen elmosódott, lágy, puha vattapamacsként, hosszú záridővel kell fotóznunk!

Ez egyszerűnek tűnik, nézzük, hogy érjük el?
Több lehetőségünk is van:
(Korábbi cikkünkben olvashatsz ezekről a beállításokról bővebben: Kezdjük az alapoknál: Melyik mit jelent? második rész) 

  - Záridő előválasztásos üzemmódban (Tv) hosszú záridőt, több másodpercet tudunk beállítani.

  - Rekesz előválasztásos üzemmódban (Av) szűk rekeszt választunk. A szűk rekesz hatására a fényképezőgép hosszú záridővel fog exponálni.

Bármelyiket is választjuk a helyes expozícióra ügyelnünk kell. Az elkészült fotót érdemes ellenőrizni a következő ok miatt.

A legnagyobb problémát nem is az okozza, hogyan állítsuk be a fényképezőgépet, hanem az, ha sok a napfény!

MICSODA? A túl sok fény?

Igen! A túl sok fény miatt ugyanis a a fényképezőgép nem tud elég hosszú záridőt beállítani. Vagy ha megpróbáljuk becsapni és rábírni mégis hosszabb záridőre, mint azt a fényképezőgép fénymérője gondolja, akkor túlexponált lesz a fotónk.

Ilyenkor azt tehetjük, hogy a rekeszt teljesen leszűkítjük, az érzékenységet pedig a legalacsonyabbra állítjuk, hogy ne legyen túlexponált a képünk. 

Mennyire legyen hosszú a záridő?
Elég egy másodperc, vagy több is kell? Nézük meg mintaképekkel:

  - Megérkezünk a vízeséshez, előveszük a fényképezőgépet, kattintunk egyet auomata üzemmódban és ez történik:

A víz megfagy. Az 1/250-ed záridő már kellően rövid ehhez. 

  - Átváltunk automatáról, rekesz előválasztásos üzemmódra, és alacsonyabb érzékenységre mint az előbb.

Az 1/60-ad záridő már jobb mint az előző fotónál, de még közel sem mosódnak el teljesen a vízcseppek.

  - Az érzékenységet a legalacsonyabbra csökkentjük, a rekeszt szűkebbre állítjuk, így még hosszabb záridőt kapunk. A vízcseppek már nem látszanak, elmosódottak.

  - Az érzékenység tovább nem csökkenthető, de a rekeszt még szűkebbre vesszük. A záridőnk fél másodpercesre nő, ami elég hosszú ahhoz, hogy a vízesésünk már szépen elmosódjon.

  - A rekeszen még tudunk szűkíteni, így a záridő már egy másodperces, a vízesés még szebben elmosott.

  - A legszűkebb rekesszel pedig már 4 másodperces záridőt kaptunk! Túl nagy látványos változást a víz elmosódottságában már nem értünk el. De a vízesés most a leglágyabb, elmosódottabb.

Ennél a fotózásnál szerencsém volt, mert már késő délután volt, ráadásul a nap sem sütött, így nyugodtan játszhattam a hosszú záridőkkel.

Állvány használata majdnem kötelező!

Az állvány használata szinte minden hosszabb záridős felvételnél kötelező, ha nem szeretnénk, hogy a fényképezőgép bemozduljon exponálás közben.

Tudom-tudom! Nem mindenki sétál állvánnyal a kezében/táskájában. Ezt viszont könnyen kiküszöbölhetjük. Csak támasszuk le valamilyen kellően stabil felületre, vigyázzunk hogy ne essen le onnan.

Íme egy werk-fotó, hogyan készült a mi vízeséses képünk:
Nálam sem volt állvány :-)

Ha hasznosnak találtad a cikket, iratkozz fel és próbáld ki az Online fotótanfolyam ingyenes leckéit is!

Facebookon szólunk, ha új anyag van! Egyetlen lájkba kerül, és mindig értesülhetsz a legújabb cikkekről!

vissza