Online fotótanfolyam

Hogyan fotózzunk Télen? Mire kell figyelnünk?

2011.11.22.

Hogyan fotózzunk Télen? Mire kell figyelnünk?

Itt az ősz és közeledik a tél. Nézzünk át egy pár dolgot a téli hónapok szabadtéri fotózásával kapcsolatban. Milyen hatással van a hideg a fényképezőgépre, az akkumulátorokra? Milyen a helyes fényképezőgépbeállítás? Kell-e változtatni a fehéregyensúly beállításon, és bele kell-e nyúlnunk az expozíciós értékekbe?

Arról minden éven olvashatunk cikkekett, hogy mit érdemes fotóznunk ősszel és télen, én így inkább arról írnék, hogy mire érdemes, mire kell figyelnünk az őszi, és téli fotózások alatt.

Amennyiben olyan szavakat talál a cikkben, amelyek jelentését nem tudja, nézze meg a fotós alapszótárunkat.

Ősz és tél, ez azt jelenti, hogy egyre hidegebb van, és egyre hidegebb lesz. Természetesen nem azt akarom mondani, hogy öltözzünk fel melegen, és vegyük elő a bakancsokat a cipős szekrényből. Az ősz és tél közeledtével nem csak ránk van hatással a hideg, de a fényképezőgépünkre és az akkumulátorokra is!

A hideg hatása az akkumulátorokra:

Bár az üzemeltetési feltételek között sok fényképezőgépnél, 0-40 Celsius fok van megadva (a pontos adatot megtaláljuk a használati utasításban), a legnagyobb veszélyt nem az jelenti, ha mínusz 10 fokban fogunk fényképezni vele.

A hideg kapcsán, az első fontos dolog amire mindenképpen figyeljünk kell, az akkumulátorok állapota, töltöttsége. A hidegben nagyobb lesz az energiafelhasználása minden fényképezőgépnek. A nagyobb energiafelhasználás azt jelenti, hogy hamarabb fog lemerülni az akkumulátorunk, ezért mindenféleképpen töltsük fel az akkumulátorokat használat előtt. Igen, akkumulátorokat (többes szám). Ha hosszabb időre megyünk ki a szabadba fotózni, szükségünk lehet több akkura is. Az akkuk teljesítménye a hideg hatására csökken. Ezt a teljesítményt visszanyerhetjük, ha a használaton kívüli akkukat a meleg zsebünkben tartjuk, és ha kell, cseréljük ki a lemerülő és hideg akkut, a zsebünkben melegen tartottra.

A páralecsapódás:

Itt másodikként említem, de a legfontosabb dolog, ami veszélyezteti a fényképezőgépünk működését, és élettartamát, az a hőmérsékletváltozással járó páralecsapódás. Ha a fényképezőgépet a hideg levegőről bevisszük egy meleg helyiségbe a fényképezőgép külsején azonnal lecsapódik a pára. A páralecsapódás viszont nem csak  fényképezőgépünk borítását, és az optikát érinti. Párásodás a borítás belső részén is lehet, az elektromos csatlakozásoknál (memóriakártyáknál), érintkezőknél (az objektív csatlakozásánál), ezek nem szeretik a vizet és a párát. Legrosszabb esetben, akár tönkre is teheti a fényképezőgépünket.  Ezért, ha már be is vittük a fényképezőgépet a meleg levegőre, ne vegyük ki azonnal a memóriakártyát, és ne cseréljünk objektívet sem, hogy legalább a fényképezőgépünk belsejét és a memóriakártyát megóvjuk a párától.
A páralecsapódás másik veszélye az objektív párásodása. Ne kezdjük el azonnal törölgetni a párás objektívet! Inkább várjuk meg amíg felszárad róla a pára! Nem fog nyomot hagyni!

Mit tehetünk a párásodás ellen?
Tegyük vissza a fényképezőgépet a tokjába, vagy a táskába mielőtt bemennénk egy melegebb helyiségbe. Így legfeljebb a táska külsején fog lecsapódni a pára. Várjunk kb. 10 percet, amíg a táska és a fényképezőgép átveszi a helység melegét. Közben akár szép lassan, ki is nyithatjuk a táskát.

A képek színe és a helyes expozíció!

Aki fotózott már télen, szabadtérben, az biztosan észrevette, hogy a fényképezőgépek automatikáját, jelen esetünkben  a fénymérőt és az automata fehéregyensúly beállítást sokszor becsapja a hóról visszaverődő nagyon sok fény. Az elkészült képünk (alulexponált) sötét, és gyakran kék színű.

A kompakt és bridge gépeken, ha van „Havas táj” üzemmód, akkor válasszuk azt. Ez automata expozíciókorrekciót jelent, középre súlyozott fénymérést, hogy a képünket ne csaphassa be a hóról visszavert fény.

A tükörreflexes fényképezőgépeknél, vagy akár a kompaktoknál is tegyük a következőt: ha a képünkön a hó inkább szürke színű, mint fehér, akkor az expozíciókorrekcióba kell belenyúlni.  Állítsuk pozitív irányba (+1, vagy +2 értékkel, ezt érdemes kipróbálni), így a fényképezőgép hosszabb záridőt fog használni a kép elkészítéséhez. Ezzel visszakapjuk a szép fehér havas tájunkat a fényképen is! Ha szerencsénk van, ez megoldja a képek fehéregyensúly problémáját is.

A helyes expozíciónk már megvan. Ne felejtsük el azonban, hogy a helyes expozíciót, hosszabb záridővel értük el. A hosszabb záridő miatt pedig két dologra kell majd odafigyelnünk:

  • Bemozdulás: Nézzük vissza a képeinket, és ha szükséges (mert életlen, bemozdult a képünk) használjunk állványt. Ha képstabilizátorral rendelkezik a fényképezőgépünk, érdemes bekapcsolni, mert a hideg, fázós kezünk amúgy is nehezebben tartja meg remegés nélkül a fényképezőgépet.
    Ha állványunk és képstabilizátorunk sincs, megemelhetjük az érzékenységet, így az expozíciókorrekció miatt megemelt záridőt csökkenthetünk. De ezt a lehetőséget válasszuk utoljára, a megnövekedő képzaj miatt.
  • Kiégett részletek: A havas tájat (a világos felület miatt) könnyű túlexponálni is. A sok fehér hó és jég, ami visszaveri a fényt, könnyen teheti kiégetté a képünket. Ebben az esetben a képünkön a fehér részek teljesen világosak lesznek, és nem tartalmaznak ezeken a területeken semmilyen részletet. Hogy ne legyenek a képeink ilyenek, nézzük vissza, és ellenőrizzük őket, és ha kell ismételjük meg, kisebb expozíciókorrekcióval.

Ha hasznosnak találtad a cikket, iratkozz fel és próbáld ki az Online fotótanfolyam ingyenes leckéit!

vissza